Učenie sa vlastnou skúsenosťou je najlepším spôsobom osvojovania si poznatkov. V duchu tejto pravdy sme sa rozhodli na vlastnej koži zažiť fínske školstvo a odhaliť tajomstvo ich obdivuhodných výsledkov v medzinárodných meraniach PISA. Aj vďaka programu Erasmus+ sa nám podarilo vycestovať za polárny kruh do mestečka Rovaniemi v Laponsku, kde sa stretlo sedemdesiat učiteľov z rôznych kútov sveta, aby bližšie spoznali model úspešného fínskeho školstva. S kolegami z Nemecka, Španielska, USA, Mexika, Izraela, Bahrainu, Belgicka, Írska, Anglicka, Holandska a Grécka sme mali možnosť zdieľať sa o svojich domovských školských systémoch či učiteľských skúsenostiach a plánovať vzájomnú spoluprácu do budúcnosti.
Tím lektorov a ľudia zodpovední za vzdelávanie v Rovaniemi sa nám venovali celých sedem dní. Ochotne sa podelili so svojimi skúsenosťami z prvých krokov školskej reformy, vysvetlili nám, že vzdelávanie vo Fínsku patrí medzi hlavné priority a má plnú podporu aj na regionálnej úrovni. Učiteľstvo je v tejto krajine atraktívnou profesiou. Učitelia sú veľmi dobre trénovaní aj vysoko cenení. V školách sa kladie dôraz na samotný proces učenia sa, nie testovanie žiakov. Výsledky testovaní sú pre učiteľa len akýmsi semaforom, ktorý určuje, kam sa má posunúť v ďalšej pedagogickej činnosti s tou ktorou triedou.
Neostalo však len pri informovaní a prezentovaní. Hostitelia nám dali svoje školstvo zažiť. Na pár hodín sme sa stali žiakmi základnej školy pod vedením fínskych učiteľov. Mohli sme si vyskúšať jeden predmet podľa vlastného výberu. V ponuke boli napríklad prírodná pedagogika, domáca ekonomika, sebapoznanie, remeslá či zimné športy s využitím snežníc. Zaujímavé, však? Neverili by ste, koľko sme sa toho naučili o stromoch len počas dvoch hodín prírodnej pedagogiky. Bolo to spojenie prírodovedy, matematiky a telesnej výchovy. Práve športové a umelecko-hudobné aktivity napĺňajú čas žiakom počas týždňa, aby sa cítili v škole šťastní a dobre prosperovali. Výsledkom je radosť detí z učenia sa. Samotná škola vybudovaná len pred pár rokmi nás všetkých očarila svojím materiálnym vybavením a tiež pestrým a podnetným školským areálom.
Popri tom všetkom nám hostitelia z EDUfinn dali príležitosť spoznať bližšie ich život, vychutnať typickú fínsku kuchyňu, navštíviť dedinku Santa Clausa za polárnym kruhom a niektorým sa podarilo na vlastné oči vidieť aj polárnu žiaru.
Sedem dní nabitých bohatým programom nám pomohlo lepšie pochopiť a na vlastnej koži zažiť fínsky systém vzdelávania. Vďaka medzinárodnej komunite účastníkov programu sme si rozšírili obzory aj o informácie o vzdelávaní v iných kútoch sveta. Rôzne kultúry a materinské jazyky neboli prekážkou. Spájalo nás nadšenie a chuť hľadať tie najlepšie spôsoby, ako deti vzdelávať a rozvíjať pre úspešný a šťastný život v 21. storočí. Ako povedal Seneca: „Učíme sa pre život, nie pre školu.“
Daniela Gubková a Tatiana Gulíková